تاریخ :  جمعه بیست و ششم خرداد ۱۳۹۶
نویسنده :  مجید بی عوض شبستری

پروپوزال  - پاورپوینت مدیریت : بررسی ارتباط بین  استرس های شغلی و رضایت شغلی کارکنان

 

مقدمه
كار جنبه اي از زندگي است كه صرف نظر از منابع مالي برخي از نياز هاي اساسي آدمي نظير تحرك رواني و بدني، نياز هاي اجتماعي و احساسات خود ارزشمندي را ارضاء مي كند. با وجود اين كار مي‌تواند منبع فشار رواني نيز باشد. در دهه اخير موضوع استرس و آثار آن در سازمانها مورد توجه بسيار واقع گرديده است. با وجود اين كه استرس مثبت نيز وجود دارد و نبايد به استرس به عنوان يك پديده منفي نگريست، زماني كه از استرس صحبت مي شود بيشتر به عوارض و جنبه هاي منفي آن توجه مي‌شود. به هر حال استرس اثرات فراواني بر عملكرد و فعاليت هاي اعضاي سازمان دارد. مديران، كاركنان و ارباب رجوع سازمان تحت تاثير فشارهاي عصبي دچار حالات رواني خاصي مي‌شوند و دست به اعمالي مي زنند كه مستقيما در فعاليت ها و بازدهي سازمان منعكس مي‌گردد. فشارهاي عصبي علاوه بر تاثيرات رواني تاثيرات جسماني نيز دارند. استرس هاي شديد باعث تزلزل در اهداف و راه هاي نيل به آن مي‌شوند. که در نهایت منجر به رضایت یا نارضایتی فرد از شغلی خود می شود.
بیان مسئله
با توجه به مشکلات شدید اقتصادی سیاسی موجود در سازمان ها،بحث در پیرامون موضوع کاهش هزینه بسیار مورد نیاز وحیاتی است.یکی از مهمترین سرمایه ها و البته هزینه های سازمان حول بخش منابع انسانی می باشد. استرس و آثار آن در سازمان یکی از مبا حث اصلی مد یریت رفتار سازمانی را به خود اختصاص داده اسـت .کارایی و مفید بودن ساعات کاری کارکنان برای سازمان بسیار مهم است.موضوع استرس یا فشار عصبی از مسایل بسیار حاد در سازمان‌های امروزی می‌باشد که سلامت جسمی و روانی نیروی کار را به خطرانداخته و هزینه سنگینی را به سازمان‌ها وارد ساخته است.
با توجه به ضرورت پرداختن به این موضوع، در این تحقیق سعی می شود به پدیده استرس شغلی، دلایل و اثرات آن در عملکرد کارکنان و راهکارهای عملی کاهش استرس در محیط کارپرداخته و به کارکنان در بکارگیری راهکارهای عملی در جهت افزایش قدرت تحمل و فشارپذیری فردی و سازمانی یاری رسد.
ضرورت تحقیق
کاهش بهره وری کارکنان وافزایش استرس های شغلی وهزینه های بخش منابع انسانی سازمان از جمله عواملی است که هر سازمانی را به فکر وامی دارد که در مورد شرایط استرس زای فردی و سازمانی و محیطی بررسی نموده وشرایطی را فراهم نماید که رضایت کارکنان افزایش یابد. از این رو، داشتن منابع انسانی توانا و کارآمد، که از دارایی هاي حیاتی سازمان به شمار می آید، منافع بسیار زیادي براي سازمان ها به دنبال خواهد داشت. براي داشتن کارکنانی توانمند یکی از عوامل اصلی داشتن آرامش روحی و روانی و شرایط بدون استرس منفی است.
اهداف پژوهش
 هدف کلی:
تعیین رابطه بین استرس شغلی و رضایت شغلی کارکنان

اهداف جزئی :
تعیین رابطه بین عوامل فردی استرس شغلی و رضایت شغلی کارکنان
تعیین رابطه بین عوامل سازمانی استرس شغلی و رضایت شغلی کارکنان
تعیین رابطه بین عوامل محیطی استرس شغلی و رضایت شغلی کارکنان

فرضيه‌های پژوهش
فرضیه اصلی:
بین استرس شغلی و رضایت شغلی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد .

فرضیه های فرعی:
بین عوامل فردی استرس شغلی و رضایت شغلی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد.
بین عوامل سازمانی استرس شغلی و رضایت شغلی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد.
بین عوامل محیطی استرس شغلی و رضایت شغلی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد.

تعریف مفهومی متغیرها
استرس شغلی
استرس شغلی می تواند به عنوان پاسخهای فیزیکی و احساسی مضر تعریف شود و زمانی رخ می دهد که الزامات شغلی با توانایی ها، منابع یا نیازهای كارمندان مطابقت نداشته باشد. استرس شغلی می تواندبه ضعف سلامت وحتي آسيب ديدن افراد منجرشود. همچنين استرس شغلي به عنوان كنش متقابل بين شرايط كاروويژگيهاي فردي شاغل، ميزان بيش از حد خواست هاي محيط كار و در نتيجه فشارهاي مرتبط با آن است كه فرد بتواند از عهده آن بر آيد.
مفهوم استرس شغلی اغلب با چالش، اشتباه می شود، اما این مفاهیم یکی نیستند. چالش به ما، از نظر روانشناسی و فیزیکی، انرژی می دهد، و ما را تحریک می کند که مهارتهای جدید بیاموزیم و بر شغل خود مسلط شویم. هنگام چالش و تلاش شغلی، احساس آرامش و رضایت داریم. بنابراین، چالش یک جزء مهم برای کار سالم و بهره ور است. اهمیت چالش در زندگی کاری ما، احتمالا ً همان چیزی است که افراد می گویند که "کمی استرس برای شما خوبست".
تعریف مفهومی متغیرها
رضایت شغلی
«رضایت شغلی » مجموعه ای از احساسات و باورهاست که افراد در مورد مشاغل کنونی خود دارند. رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است; عاملی که موجب افزایش کارایی و نیز احساس رضایت فردی می گردد. رضایت شغلی یعنی دوست داشتن شرایط ولوازم یک شغل، شرایطی که درآن کارانجام می گیرد و پاداشی که برای آن دریافت می شود (جونز، 1999).
با توجه به مطالب مزبور، می توان گفت: «رضایت شغلی » یعنی احساس خرسندی و خشنودی که فرد از کار خود می کند و لذتی که از آن می برد و در پی آن، به شغل خود دل گرمی و وابستگی پیدامی کند.«رضایت شغلی » حالتی مطبوع، عاطفی و مثبت حاصل از ارزیابی شغل یا تجارب شغلی است; مفهومی دارای ابعاد، جنبه ها و عوامل گوناگون که باید مجموعه آن ها را در نظر گرفت.از جمله این عوامل، می توان به صفات کارگر و کارمند، نوع کار، محیط کار و روابط انسانی کار اشاره نمود (وودمن ، 1996).

پژوهش های داخلی
عباس کشانی (1377) در تحقیق خود چنین نتیجه گرفته است که زنان و مردان از نظر میزان رضایت شغلی و استرس شغلی با هم تفاوت دارند. رابطه بین رضایت شغلی و استرس شغلی رابطه ای معکوس است.
تحقیق حمید طرخورانی (1386) با بررسی ارتباط بین استرس های شغلی و رضایت مندی شغلی کارکنان نشان داد که بین استرس با رضایت از کار، رضایت از مسئول و رضایت از حقوق و مزایا ارتباط معنی دارد وجود داشته است.
تحقیق دانیالی و همکاران (1392) باعنوان رابطه بین رضایت شغلی و استرس شغلی کارکنان بهداشتی درمان نشان داد که ارتباط معنی داری بین جنس و استرس شغلی وجودد ارد به طوری که زنان استرس شغلی بالاتری را تجربه کردند. با توجه به این نتابج با افزایش استرس شغلی، رضایت شغلی کاهش می یابد.
پژوهش های خارجی
بروزسکی (1984) بر پایه تجارب 18 ساله و مطالعه بیش از 2000 بیمار، اثر استرس های شغلی را اضطراب، ترس، بی خوابی، تحربیک پذیری، خستگی و ناتوانی در تمرکز و بیماری های جسمانی مانند اختلالات قلبی و عروقی می داند.
گرین لوند و همکاران (1995) و تئوریل و کاراسک (1996) رابطه بین استرس های شغلی و اختلالات قبلی و عروقی را تأکید کردند.
شنکر و فامویاوا (1991) گزارش کرده اند که سطح پایین بهداشت روان با میزان بالای استرس شغلی و میزان اندک حمایت اجتماعی رابطه داشت.
مدل مفهومی
روش پژوهش
این مقاله به لحاظ شیوه تحقیق در زمره پژوهش های کیفی با تاکید بر رویکرد نظریه زمینه ای قرار دارد. اطلاعات مورد نیاز برای تعیین عوامل مؤثر بر اثر یکنواختی کار بر فرسودگی شغلی کارکنان از درون تحقیقات علمی –پژوهشی انجام شده در سطح جهان و قابل دسترس در مراجع مختلف و مرتبط با موضوع استخراج گردیده است. در جستجو در مراجع مختلف، مستنداتی به دست آمد. این منابع بر حسب قلمرو این تحقیق پالایش گردید و مقالاتی که به لحاظ شباهت متغیرها و روش شناسی همخوانی داشت در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.
روش جمع آوری اطلاعات
بحث و تفسير پاياني
وجود همبستگي بين استرس و رضايت شغلي در ابعاد مختلف در كشور نيز در مطالعات متعددي مورد تاييد قرار گرفته است. از جمله ملكوتي و همكاران (1373) رابطه بين استرس هاي شغلي و اختلالهاي رواني را معن يدار ذكر كرده اند. همچنين عطار رابطه بين سلامت رواني و استرس هاي شغلي را تاييد كرده است (عطار، 1374).
گزارشها حاكي است كه كارگراني كه مشكلات اقتصادي، حقوقي وخانوادگي (بويژه، مشكل در ازدواج) داشتند ، بيشتر از سايرين دچار غيبت از محل كار، كاهش كارآيي، اختلال در شغل، از كار افتادگي و پيش آمدهاي شغلي شدند. بعلاوه، مطالعات نشان داده است كه وجود استرس باعث روي آوردن به سوء مصرف مواد مي گردد .

نتیجه گیری
با اینکه نمی‌توان به استرس به عنوان یک پدیده منفی همیشگی نگریست و استرسهای مثبت نیز وجود دارد اما به هر حال استرس اثرات فراواني بر عملكرد و فعاليتهاي اعضاي سازمان دارد. مديران، كاركنان و ارباب رجوع سازمان تحت تاثير فشارهاي عصبي دچار حالات رواني خاصي مي‌شوند و دست به اعمالي مي‌زنند كه مستقيماً در فعالیتها و بازدهی سازمان منعكس مي‌گردد. بنابراین مدیریت کردن استرس و استفاده از آن در جهت خلاقیت و حرکت سریعتر به سمت اهداف سازمانی یکی از اهدافی می‌باشد که به تازگی در سازمانها رواج پیدا کرده است. سازمانها با آموزش موثر کارکنان خود و مدیران با هدف شناخت بهتر عوامل به وجود آورنده استرس و مدیریت کردن بهتر آن می‌توانند از استرسهای منفی و عواقب آن پیشگیری کنند.
پیشنهادهای پژوهش
- حتي اگر از موقعيت فعلي خود راضي هستيم و احساس امنيت مي كنيم بايد به خاطر داشته باشيم كه تغييراتي كه در طي زمان به وقوع مي پيوندد،موقعيت و جايگاه ما را مستحكم ترو ايمن ترمي كنند.
- تلاش كنيم تا روش هاي مثبتي براي مقابله با استرس هاي روزمره زندگي به كار ببنديم. ذهن خود را از قيد وبند منفي بافي رها كنيم و از افكاري مانند ترس و وحشت، خشونت، و كينه ورزي كه خود به خود موجب خلق استرس بيشتري مي شوند به شدت دوري ورزيم.
- مهارت مديريت زمان را فرا بگيريم. مديريت زمان باعث مي شود تا ما از وقتمان به خوبي استفاده كنيم و در نتيجه استرس ناشي از كمبود وقت را كاهش دهيم.
- تكنيك هاي مبارزه با استرس را آموزش ببينيم و عوامل استرس زا در زندگي، در محيط كار و در خانواده را رديابي كنيم . در اين راه مي توانيم از حمايت دوستان، اعضاي خانواده و مشاور برخوردار شويم و استرس را كاهش دهيم.

 

جهت خرید فایل تماس بگیرید 
09375520909 - شبستری
shabestari716@gmail.com

 



:: موضوعات مرتبط: پاورپوینت های رشته مدیریت
:: برچسب‌ها: پاورپوینت رشته مدیریت, پروپوزال مدیریت, پاورپوینت استرس شغلی, پاورپوینت رضایت شغلی کارکنان
مجید بی عوض شبستری

ایمیل:
shabestari716@gmail.com

شماره تماس:
09375520909

کانال تلگرام:
modiran98ir@

** رشته مديريت در کشور ما داراي شاخه هاي متعددي مي باشد که از آن جمله مي توان به مديريت بازرگاني، صنعتي، دولتي، جهانگردي، بيمه، بيمه اکو، امورگمرکي و امور بانکي اشاره کرد و همچنين از شاخه هاي تخصصي تري مثل مديريت کميسارياي دريايي يا اداره امور بيمارستانها نام برد.
*** مديريت هنر كار كردن با ديگران است نه وسيله قرار دادن ديگران
با تشکر