پاورپوینت فصل شانزدهم: ارتباطات / مدیریت منابع انسانی پیشرفته رویکردها، فرآیندها و کارکردها
مبانی ارتباطات
یک مدیر بدون داشتن اطلاعات نمی تواند تصمیم بگیرد. این اطلاعات باید از راه ارتباط حاصل شود. به هنگامی که یک تصمیم گرفته می شود دوباره باید ارتباط برقرار شود. در غیر این صورت کسی نمی داند که تصمیمی گرفته شده است.
بهترین فکر، خلاق ترین پیشنهاد یا بهترین نقشه بدون وجود ارتباطات نمی تواند شکل بگیرد. از این روست که مدیران به مهارت های ارتباطی اثربخش نیاز دارند.
البته قصد نداریم بگوییم که برخورداری از مهارت های ارتباطی خوب به تنهایی یک مدیر را موفق می سازد، اما می توانیم بگوییم که کمبود مهارت های ارتباطی اثربخش بسیاری از مشکلات را برای مدیر به وجود می آورد.
ارتباطات چیست؟
ارتباطات به معنای انتقال مفاهیم است.
اگر هیچ تبادل اطلاعاتی یا فکری وجود نداشته باشد ارتباط به وجود نمی آید.
به هر حال برای اینکه ارتباط موفقیت آمیز باشد نه تنها معنای آن باید انتقال یابد بلکه باید درک هم بشود. پس ارتباط انتقال دادن ودرک مفهوم است.
ارتباط کامل وقتی وجود دارد که فکر یا اندیشه ارسالی دقیقاً و به همان منظوری که ارسال شده است دریافت شود.
فرآیند ارتباط
فرآیند ارتباط را می توانیم به طور ساده در الگویی که شامل سه جزء اصلی ارتباط یعنی فرستنده پیام ؛ پیام ؛ گیرنده پیام است، نشان دهیم.
واضح است که برای ایجاد ارتباط وجود این اجزاء در فرآیند ارتباطی لازم است و هرگاه جزئی مفقود باشد ارتباط به وقوع نخواهد پیوست.
عناصر اساسی فرآیند ارتباطات
سوسمان و دیپ فرآیند ارتباطات را دست کم
متشکل از شش عنصر اصلی معرفی می کند:
فرستنده پیام ؛
پیام ؛
مجرا ؛
گینده پیام ؛
بازخور ؛
زمینه ؛
انواع ارتباطات
ارتباطات را از جهات متفاوتی می توان طبقه بندی کرد. اگر بخواهیم ارتباطات را از نظر عکس العمل در محیط استقرار و بررسی کنیم از طبقه بندی ذیل استفاده می کنیم:
1) ارتباطات یک جانبه: اگر عکس العمل گیرنده نسبت به پیام ابراز نشود آن را ارتباط یک جانبه گویند.
2) ارتباطات دو جانبه: چنانچه محیط استقرار به گونه ای باشد که گیرنده عملاً عکس العمل ها و نظرهای خود را درباره محتوای پیام به اطلاع فرستنده برساند به آن ارتباط دو جانبه گویند.
ارتباطات کلامی: پیام هایی متشکل از کلماتی که گفته یا نوشته می شوند. دربرگیرنده گفتگوهای چهره به چهره، تلفنی، ملاقات های خصوصی و گروه و ... .
ارتباطات غیرکلامی: شامل کلیه حرکاتی است که در اندام هایی نظیر سر و دست، حالت چهره، طنین صدا، سطح نوسان صدا، نحوه نشستن و برخاستن، تماس های چسمی و لمس کردن می تواند بروز کند.
ارتباطات افقی، عمودی و مورب
ارتباطات از نظر جهتی که پیام در سطوح سازمانی طی می کند به سه دسته تقسیم می شوند:
ارتباطات افقی: این نوع ارتباط معمولاً به صورت الگوهای جریان کار در یک سازمان و در میان اعضای گروه های کاری، اعضای بخش های مختلف و همچنین اعضای صف و ستاد برقرار است که از نظر روانی، موجب افزایش روحیه در بین اعضای سازمان می گردد. منظور از ارتباطات افقی، به وجود آوردن کانالی برای هماهنگی و حل مسئله سازمانی است. ارتباطات عمودی: ارتباطات عمودی شامل ارتباطات از بالا به پایین و از پایین به بالای احکام زنجیره ای سازمان است.
ارتباطات مورب: در مقابل ارتباطات افقی (بین همردیفان) و عمودی (بین مافوق و زیردست) ارتباطات مورب نیز وجود دارد. در ارتباطات مورب پیام در دو سطح مختلف از سلسله مراتب سازمانی یا خارج از سلسله مراتب اداری مبادله می شود، این نوع ارتباط به منظور هماهنگی و یکی کردن و جامعیت ارتباطات افقی است.
مولفه های ارتباطات
ارتباطات دو یا بیش از دو نفر افراد انسانی را در بر می گیرد؛ یعنی ماهیت انسانی ارتباطات
ارتباطات یک فرآیند است؛ یعنی تاثیرگذاری و تاثیرپذیری با رویدادهای گذشته و آینده
ارتباطات تعاملی است؛ یعنی نفوذ متقابل پیچیده همه شرکت کنندگان در فرآیند ارتباطات
ارتباطات نمادین است؛ یعنی هم نظام علائم کلامی و هم غیرکلامی
ارتباطات عمدی است؛ یعنی توجه به خصیصه های همه شرکت کنندگان در فرآیند ارتباطات.
منظور از ارتباطات در مدیریت منابع انسانی
ارتباطات مدیریت منابع انسانی بر روی مولفه های درونی یعنی کارکنان تاکید دارند.
برنامه های ارتباطات مدیریت منابع انسانی موجب افزایش وفاداری وتعهد کارکنان به سازمان می شود.
ارتباطات مدیریت منابع انسانی این توانایی را دارد که موجب تغییرات مثبت زیادی در یک سازمان شود.
جهت خرید فایل تماس بگیرید
09375520909 - شبستری
shabestari716@gmail.com
:: موضوعات مرتبط:
پاورپوینت های رشته مدیریت
:: برچسبها:
پاورپوینت رشته مدیریت,
ارتباطات,
فرآیند ارتباطات,
ارتباطات افقی